Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Sociale media blijken een heel belangrijke rol te spelen wanneer je naar werk zoekt. Heel wat bedrijven maken bij het aanwerven van mensen gebruik van sociale media, en dan vooral van LinkedIn. Er blijft een rol weggelegd voor CV's (niet elke sector is online goed vertegenwoordigd), maar de online-aanwezigheid van kandidaten gaat verder dan een zogenaamd 'All Star'-profiel op LinkedIn.
Er bestaat een hele waaier aan socialenetwerksites en onlineforums waarop je actief kan zijn en in dialoog kan treden. Instagram zal waarschijnlijk niet veel verschil maken wanneer je een logistiek manager bent die een nieuwe functie zoekt, maar het kan je wel in de kijker plaatsen als je in de creatieve sector werkt. Ga na welke sites recruiters, personeelsmanagers en andere mensen in je sector gebruiken en maak van deze sites je prioriteit.
Beschrijf jezelf op LinkedIn op een manier die relevant is voor hetgeen wat je in een volgende functie zoekt. Hoe vollediger jouw profiel, hoe groter de kans dat recruiters je kunnen vinden. Je moet je profiel behandelen als je online-CV. Geef ook een volledig maar beknopt overzicht van je carrière en vermeld eventuele relevante prijzen en opleidingen. Zorg ervoor dat je profielfoto in een professioneel kader past - denk aan een mooie close-up, geen vakantiefoto waarop je van een cocktail nipt. En bovenal: zorg ervoor dat de feiten die je geeft ook effectief kloppen. Informatie die deel uitmaakt van het publieke domein kan immers gemakkelijk worden nagetrokken.
De eerste indruk is online even belangrijk als op papier. Zorg er dus voor dat je meteen de aandacht van de lezer te pakken krijgt. Geef goed vorm aan je profiel door te werken met alinea's, subkopjes en opsomtekens. Gebruik de juiste terminologie en sleutelwoorden zodat recruiters en potentiële werkgevers je kunnen vinden wanneer ze deze als zoektermen ingeven. Maak gebruik van activiteitsupdates om eerste-, tweede- en derdegraadsconnecties op de hoogte te houden van je professionele successen, relevante events of positieve feedback van klanten.
Lees ook: De voordelen van netwerken
Lees ook: De 6 stappen naar het perfecte LinkedIn-profiel
Gebruik materialen waarmee je blijk geeft van je vaardigheden en prestaties binnen je vakgebied zoals artikelen, blogs, video's of links naar je website. En als je Twitter-account een meerwaarde kan bieden, verwijs dan ook naar die link. Denk eraan dat potentiële werkgevers willen zien dat je mee gaat met de trends in de sector. Als je kunt deelnemen aan forumdiscussies, doe dat dan, maar houd er rekening mee dat hetgeen dat je schrijft zichtbaar blijft. Denk dus goed na over het standpunt dat je kenbaar maakt.
LinkedIn werd oorspronkelijk gemaakt om professionals te laten netwerken, dus doe dat dan ook! Doe mee aan chats, discussieer met anderen en begin zelf gesprekken. Recruiters of werkgevers die lid zijn van deze groepen zullen het merken wanneer je in staat bent om anderen te informeren, engageren of inspireren. Netwerk het hele jaar door, en je connecties zullen hoogstwaarschijnlijk contact met je opnemen als ze weet krijgen van een gepaste vacature. Volg de industrie of het bedrijf waarin je geïnteresseerd bent op de voet en zorg ervoor dat je wordt opgemerkt, of zoek op LinkedIn naar mensen die je kunnen voorstellen. Netwerken is een wisselwerking met voordelen voor beide partijen. Vraag je dus ook af wat je aan je connecties te bieden heeft. Vaak zullen recruiters je netwerk willen overnemen: een sterk netwerk in je sector opbouwen is dan zeker een meerwaarde.
Getuigenissen waarin je verwezenlijkingen worden geprezen zijn belangrijk om een beeld te vormen van je als aantrekkelijke kandidaat, maar sommige getuigenissen tellen meer dan andere. Lovend commentaar van een tevreden klant heeft doorgaans meer waarde dan een aanbeveling van een collega met wie je tijdens een project hebt samengewerkt. Houd het bij enkele getuigenissen. Wanneer er te veel op je profiel staan, lijkt het alsof je om gunstige feedback bent gaan vragen en dat deze dus niet uit eigen beweging aan jou kenbaar werd gemaakt nadat je goed werk had verricht.
Vind de beste vacatures op onze website
Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool