Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Voor veel professionals komt er tijdens hun carrière een moment waarop een headhunter hun beste kans op andere carrièreopties is. Heb je een headhunter nodig voor de volgende stap op jouw carrièreladder? Dan is het belangrijk dat je op hun radar verschijnt.
Een van de meest effectieve manieren om je talent in het oog te laten springen, is je stem laten horen in je sector/vakgebied. Vergroot je zichtbaarheid door te spreken op (online) sectorevenementen of congressen, door artikelen te publiceren of door ervoor te zorgen dat je in relevante artikelen wordt geciteerd.
Lees ook: De 6 stappen naar het perfecte LinkedIn-profiel
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar hoe groter jouw succes, hoe groter de kans dat je door een headhunter wordt benaderd. Wie (op een positieve manier) opvalt, is gemakkelijker te vinden. Helaas is het niet genoeg dat je jezelf als succesvol beschouwt. Wat telt, is wat andere mensen over jou denken: collega's, ex-collega's enzovoorts. Zijn er genoeg mensen die je van harte aanbevelen en je naam zouden doorgeven als hun mening werd gevraagd?
Of iemands instelling en persoonlijkheid goed aansluiten bij de bedrijfscultuur van een potentiële werkgever, is bij een aanwervingsbeslissing uiteraard een cruciale overweging. Maar de meeste headhunters zoeken vaak iemand met specifieke vaardigheden en ervaring. Als je een reputatie geniet als expert of specialist, dan is de kans groter dat een headhunter bij jou terechtkomt.
Veel mensen praten over netwerken, maar veel minder mensen doen het ook echt. Effectief netwerken binnen je sector en op uw niveau is een trefzekere manier om je kansen om in het oog te springen te vergroten. Maak bewust tijd om contact te houden met getalenteerde, goed omringde collega's en zoek contact met andere mensen waarvan je weet dat ze het in je carrièredomein voor het zeggen hebben.
Lees ook: De voordelen van netwerken
De meest succesvolle netwerkers investeren consequent in hun professionele relaties en richten zich daarbij op de lange termijn. Dat soort gedrag is veel oprechter en heeft een grotere kans op slagen dan iemand die plots vanuit het niets enthousiast contact opneemt wanneer hij of zij op zoek is naar een baan.
LinkedIn, andere Social Media en zoekmachines hebben bepaalde onderdelen van het headhunterproces veranderd. Het traditionele 'zwarte boekje' wordt nog steeds gebruikt, maar de meeste researchers gebruiken ook een waaier van online tools om hun 'longlist' samen te stellen. Het is daarom een goed idee om een overtuigend socialemediaprofiel op te stellen.
Zorg er ook voor dat artikelen van jouw hand, bijdragen op sectorevenementen en/of PR online zijn terug te vinden. Een buitensporige online aanwezigheid is niet aan te raden, maar enige online zichtbaarheid zorgt ervoor dat je bij gespecialiseerde headhunters vaker in het oog springt.
Lees ook: Volg deze 6 tips en word onweerstaanbaar op sociale media
Echte headhuntingcampagnes zijn bedoeld om het best mogelijke talent te vinden voor een specifieke functie, en vervolgens de meest geschikte kandidaten te overtuigen om de functie in overweging te nemen. Of iemand al dan niet actief op zoek is naar een andere baan, is niet relevant. Het is gangbaar dat de consultant/researcher jou belt, en dat is deels de verklaring waarom het voor jou niet eenvoudig is om hen te pakken te krijgen
De meeste headhunters op topniveau zijn specialisten, dus als je profiel relevant is voor hun expertise, dan zullen ze vast al te graag afspreken voor een gesprek. Als je profiel niet direct relevant is en/of ze hebben geen vooruitzichten waarvoor je in aanmerking zou komen, dan zou je wel eens beleefd kunnen worden afgewimpeld.
Een van de eenvoudigste manieren om een goede band te ontwikkelen met een headhuntersbureau, is om het in te schakelen voor je recruitmentbehoeften. De beste professionele relaties zijn vaak diegene die voor beide partijen echt gunstig zijn. Valt uw oog op een headhuntersbureau dat goed aansluit bij uw eigen carrièrepad, schakel het dan in als je zelf vacatures hebt in te vullen. Dan hebben ze zeker tijd voor een gesprek! En als het bureau je eenmaal kent, dan nemen ze bij een toekomstige opdracht misschien opnieuw contact met je op.
Belangenconflicten en ethische grenzen worden door professionele headhunters bijzonder ernstig genomen, waardoor deze benadering mogelijk iets minder effectief is. Voor wie investeert in een langetermijnrelatie levert deze aanpak echter vaak resultaat op.
De meeste mensen zijn beide, maar niet altijd op hetzelfde moment. Het gebeurt vaak dat headhunters mensen uiteindelijk plaatsen die ze als klant hebben ontmoet, maar ook dat ze worden ingehuurd door een klant die eerst kandidaat was. Onthoud dat er twee scenario's zijn waarin een getalenteerde recruiter van pas komt: bij je volgende carrièrestap én wanneer je talent zoekt voor jouw organisatie.
Het beste advies voor alle betrokken partijen is dan ook: neem de tijd om met elkaar te communiceren. Werk aan solide, wederzijds voordelige langetermijnrelaties met collega's en belangrijke recruiters. Vergroot je zichtbaarheid en zorg ervoor dat je belangrijkste vaardigheden en verwezenlijkingen gemeengoed zijn.
Vind de beste vacatures op onze website
Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool