Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Welke zachte vaardigheden – of soft skills – zou iedere kandidaat in huis moeten hebben? We vroegen het aan meer dan 140 sollicitanten. Dit zijn volgens hen de 5 vaardigheden waar werkgevers het meest naar vragen.
Er wordt wel eens te makkelijk gedacht over zogenaamde “zachte vaardigheden”, zoals goed in teamverband kunnen werken of emotionele intelligentie. Iedereen kan immers wel beweren dat hij of zij een echte team player is en zich makkelijk aan nieuwe omstandigheden aanpast.
Toch zijn het juist deze vaardigheden die in de laatste sollicitatieronde vaak de doorslag geven. Op dat moment komt het niet meer aan op technische kennis en ervaring, omdat alle kandidaten daaraan voldoen. Er wordt gekeken of iemand ook binnen het team goed kan functioneren. Daarbij zijn zachte vaardigheden onontbeerlijk.
Het loont dus om in die vaardigheden te investeren. Volgens onderzoek van PageGroup onder een grote groep sollicitanten zijn dit de vijf belangrijkste vaardigheden waar werkgevers naar op zoek zijn:
Bijna 69% van de sollicitanten ziet goed kunnen communiceren als één van de sleutelvaardigheden om te slagen in hun functie. Niet iedereen is van nature in staat om zijn of haar specifieke kennis te delen met collega´s die minder thuis zijn in dat vakgebied.
Dat hoefde in het verleden geen probleem te zijn, omdat je meestal alleen met vakgenoten samenwerkte. Dat is veranderd. Ook van specialisten, zoals IT´ers, accountants of ingenieurs, wordt verwacht dat ze hun kennis kunnen delen met collega´s uit andere vakgebieden. Met deze cursussen kun je je communicatieve vaardigheden – zoals presenteren en opbouwende kritiek geven - verbeteren.
Learnit - Communicatiecursus
Tailorit - Communicatie training voor IT-professionals
Een probleemoplosser die op een creatieve manier problemen binnen zijn team of het bedrijf weet aan te pakken, is zeer gewild bij werkgevers. Dat merken ook de sollicitanten, waarvan bijna de helft (48,7 %) aangeeft dat innovatie en probleemoplossend vermogen belangrijk zijn. Zorg daarom dat je tijdens het sollicitatiegesprek concrete voorbeelden kunt geven van oplossingen voor specifieke problemen. Deze cursussen kunnen je helpen om je oplossend vermogen te verbeteren.
Linkedin - Problem solving techniques
EDX - Creative problem solving and decision making
Samenwerken leidt over het algemeen tot een beter product of dienst. Door de taken goed te verdelen is er meer ruimte en tijd om de kwaliteit in de gaten te houden en op de details te letten. Goed in een team kunnen werken, wordt dan ook door 45 % van de sollicitanten genoemd als belangrijk.
Een team functioneert namelijk niet vanzelf. Er moet een omgeving gecreëerd worden waarin iedereen zich prettig voelt en zijn best doet om het beste resultaat te behalen. Welke rol speelt de manager daarin? En welke rol kunnen medewerkers zelf daarin spelen? Deze cursussen helpen je om een betere team player te worden.
Study.com - Being-an-effective-team-member-at-work
Linkedin - The power of teams
Door de constant veranderende technologie en bedrijven die zich voortdurend moeten aanpassen aan de markt, moeten werknemers de flexibel genoeg zijn om zichzelf voortdurend nieuwe vaardigheden aan te leren. Er zijn zelf specialisten die beweren dat we in de nabije toekomst niet één maar 4 tot 6 verschillende loopbanen zullen hebben, waarvoor we ons elke keer opnieuw moeten bijscholen. Dat vergt een hoop flexibiliteit van mensen. Meer dan 34% van de werkzoekenden merkt dat een flexibele instelling door werkgevers op prijs wordt gesteld. Deze cursussen kunnen je helpen om je aanpassingsvermogen te verbeteren.
Linkedin - Developing adaptability as a manager
Talentlms - Being adaptable
Emotionele intelligentie is het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te begrijpen De vaardigheden die betrokken zijn bij emotionele intelligentie zijn zelfbewustzijn, zelfregulatie, motivatie, empathie en sociale vaardigheden.
Naarmate teams steeds internationaler gaan opereren, wordt er ook meer gevergd van het inlevingsvermogen van werknemers. Verschillende culturen hebben andere manieren om met elkaar om te gaan. Emotionele intelligentie helpt om binnen zo´n omgeving goed samen te kunnen werken. Daarom noemt bijna 21% van sollicitanten het als een belangrijke eigenschap. Dit zijn cursussen om jezelf daarin te trainen.
Vind de beste vacatures op onze website
Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool