Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Succesvolle interim managers hebben een personal brand. Hiermee kun je potentiële klanten in een paar minuten overtuigen dat je de juiste persoon voor de job bent. Maar hoe bouw je een persoonlijk merk?
Stel: je bent op een netwerkbijeenkomst. Je moet er snel vandoor omdat je anders te laat bent voor je volgende zakelijke afspraak. Bij de uitgang ben je zo vriendelijk om de deur open te houden voor iemand die net aankomt. Je wisselt enkele beleefdheden uit. Dan realiseer je je dat je in gesprek bent met de HR-manager van een bedrijf dat dringend behoefte heeft aan een interim professional met jouw specialisatie. Wat doe je? Hoe overtuig je een potentiële klant binnen enkele minuten dat jij de juiste persoon voor de job bent?
Om deze vraag te beantwoorden, loont het de moeite om na te denken over je persoonlijke merk, beter bekend onder de Engelse term personal brand. Wat zijn je persoonlijke waarden, je specifieke talenten, je unieke ervaringen en passies? Wat onderscheid jou van de rest? Hoe beter je deze vragen voor jezelf kunt beantwoorden, hoe sterker je persoonlijke merk zal zijn. Dit zijn de volgende stappen:
“We hebben allemaal een persoonlijk merk – of we dat nu willen of niet!" zegt Amy Stanton, oprichtster van het marketing- en PR-bureau Stanton & Company, in een interview met Forbes. “Een zwak persoonlijk merk kan een negatieve invloed hebben - ofwel omdat mensen niet weten waar we voor staan of, wat nog slechter is, omdat ze mogelijk verkeerde aannames doen.”
Maar hoe weet je wat je persoonlijke merk is? Dat is eenvoudig: je persoonlijke merk is wat mensen over je zeggen als je er niet bij bent. Of, zoals Stanton het verwoordt: "Een sterk persoonlijk merk draait om een goede afstemming tussen wie we denken dat we zijn, wie we willen zijn en hoe we door anderen gezien worden." Om te achterhalen hoe anderen jou zien, kun je voormalige klanten en collega’s om eerlijke feedback vragen of een assessment doen.
Als je een potentiële klant binnen een paar minuten wilt overtuigen, is het handig om van tevoren een zogenaamde "elevator pitch" voor te bereiden. De term "elevator pitch" stamt uit de begindagen van Hollywood, toen scenaristen de studiobazen in de lift aanklampten om hun ideeën voor een nieuw script te verkopen. Het voordeel van zo´n kort verkooppraatje is dat je het bij iedere onverwachte ontmoeting kunt inzetten, of het nu in het openbaar vervoer is, op een huwelijk of in het café. Maar ook recruiters en hiring managers stellen het zeer op prijs als je jezelf in paar zinnen kunt voorstellen. Dit zijn de bouwstenen van een goede elevator pitch: wie ben je? Wat doe je? Wanneer? Waar? Waarom zou je een goed resultaat afleveren? En hoe kom je tot dat goede resultaat?
Voor de luisteraar klinkt het alsof je je pitch ter plekke improviseert (wanneer dit niet het geval is, moet je de tekst vaker oefenen) maar dat komt alleen omdat je de pitch zo goed kent dat je hem kunt aanpassen aan de omstandigheden. Je moet iedere regel van de pitch uit je hoofd kennen, inclusief de bijbehorende gebaren en intonaties. Hoe beter je de niet-verbale communicatie hebt geoefend, hoe meer vertrouwen je uitstraalt.
Hoe sterker de merken zijn waarvoor je hebt gewerkt, hoe beter het is voor je persoonlijke merk. Aan welke universiteit heb je gestudeerd? Zijn er online alumni platforms waarbij je je kunt aansluiten? Voor welke bekende bedrijven heb je gewerkt? Zorg ervoor dat je de namen van deze bedrijven in je elevator pitch vermeldt.
Voor een sterk persoonlijk merk is je online aanwezigheid net zo belangrijk als je persoonlijke interactie met potentiële klanten. Je sociale mediaprofielen zijn vaak het eerste wat een klant of een recruiter van jou ziet. Zorg er dus voor dat al je profielen consistent zijn; met dezelfde profielfoto's, biografieën en links naar websites. Hetzelfde geldt voor de kleuren, de lettertypes en de stijl. Ook de manier waarop je sociale media gebruikt, moet consistent zijn. Wanneer je regelmatig berichten plaatst en antwoordt op opmerkingen op je posts, zijn sociale media een fantastische manier om je persoonlijke merk te bouwen.
Vind de beste vacatures op onze website
Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool