Wanneer je een loopbaan wilt lanceren als een zogenaamde 'super temp', beter bekend onder de naam interim manager, zijn er enkele best practices waar je rekening mee moet houden.

Ze worden ook wel super temps genoemd: professionals met een goede opleiding en vele jaren van managementervaring bij verschillende organisaties die beslissen om hun dagelijkse kantoorleventje achter zich te laten en een loopbaan te starten als interim manager.

Misschien ben jij wel een van hen. Misschien heb je een punt in je loopbaan bereikt waarbij je denkt: en wat is het volgende? Welke andere uitdagingen liggen er nog voor mij? Als het antwoord is dat je je beperkt voelt in je huidige positie, wanneer je op zoek bent naar meer vrijheid en flexibliteit, dan is het misschien de moeite waard om te overwegen je aan te sluiten bij het toenemend aantal super temps. Maar wanneer je dat doet, houd dan de volgende best practices in het achterhoofd:

1. Speel niet hard to get

Interimmers moeten erg duidelijk zijn over hun beschikbaarheid; wanneer ze kunnen beginnen; of ze full-time of part-time beschikbaar zijn en op welke specifieke tijden, dagen of weken ze niet kunnen werken, bijvoorbeeld omdat ze hun kinderen van school moeten halen of omdat ze een vakantie hebben gepland.

Het is een gentleman's agreement dat interimmers enkel naar een interview bij een potentiële klant gaan wanneer ze echt geïnteresseerd zijn in de job en ze op de verwachte datum kunnen starten. Het is not done om een opdracht te weigeren of om enige tijd te nemen om over het aanbod na te denken als een klant eenmaal heeft beslist om je aan te werven.

2. Wees flexibel

Een van de extra voordelen van werken als een interimmer is je flexibiliteit. Wees er je evenwel bewust van dat klanten dezelfde flexibiliteit verwachten. Tijdens het project moeten interim managers beschikbaar zijn wanneer dit nodig is, tenzij je vooraf iets anders bent overeengekomen. Hetzelfde geldt voor het soort werk dat je zal doen. Soms zal je gevraagd worden om werk te verrichten dat veel operationeler is dan je gewend bent en onder je ervaringsniveau ligt, maar een goeie interim manager begrijpt dat dit soms noodzakelijk is.

3. Verwacht het onverwachte

Wanneer binnen een organisatie alles vlekkeloos verloopt, zou er geen nood bestaan aan een interim manager. Ze worden veel vaker wel dan niet ingehuurd om crisissen te bezweren en grote veranderingen in de onderneming in goede banen te leiden. Daarom moeten interimmers dus altijd klaar staan om om te gaan met onverwachte situaties. Misschien komen ze tot de ontdekking dat dezelfde manager die je heeft ingehuurd om een crisis binnen de organisatie op te lossen, diegene is die alle problemen veroorzaakt. Goede interim managers moeten weten hoe ze met dit soort situaties moeten omgaan.

4. Creëer een open sfeer

Wanneer we een probleem zien, is onze eerste reactie om onmiddellijk mogelijke oplossingen voor te stellen. Als interim manager is dit niet de beste aanpak. Je moet je ervan bewust zijn dat andere mensen zich geïntimideerd zouden kunnen voelen en zich zelfs door jou bedreigd zouden kunnen voelen omdat interim managers meestal veel meer ervaring hebben. Daarom is het belangrijk om je mening niet meteen op tafel te gooien, maar om neutraal te blijven en enkele weken de tijd te nemen om te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben.

Jouw voordeel is dat je het beeld van een buitenstaander hebt. Daarom moet je een sfeer creëren waarbij mensen zich vrij voelen om hun standpunt aan jou kenbaar te maken om zo het volledige plaatje te krijgen. Pas dan zal je op de proppen kunnen komen met een oplossing voor de uitdagingen die zich stellen.

Ben je op zoek naar je eerste of volgende interim opdracht? Neem hier contact met ons op.

 

 

Op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website

Solliciteer nu

Job Match

Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool

Upload uw cv

Populaire artikelen