Als je collega's bij de koffiemachine lastigvalt met vragen als: "Wat is het nut van deze baan?" en regelmatig het gevoel hebt dat je "iets nuttigs" wilt doen voor de maatschappij, dan is het misschien tijd om bij een non-profitorganisatie te solliciteren. Hanneke Verburg, directeur van de stichting Make-A-Wish, legt uit waar kandidaten zich op moeten voorbereiden.

Het is een gedachte die meestal opkomt als je net terug bent van vakantie. Je werkt je door de onbeantwoorde e-mails heen en denkt: "Waar doe ik het eigenlijk allemaal voor?" Daarin ben je niet de enige.

Bij veel mensen met een goede kantoorbaan begint het op een gegeven moment - opvallend vaak rond hun 35ste levensjaar - te knagen. Ze hebben een behoorlijke carrière gemaakt, krijgen keurig hun bonus aan het eind van het jaar, maar willen méér in het leven dan omzetcijfers en de lancering van een nieuw product. Ze zouden graag iets terug willen geven aan de maatschappij.

Hanneke Verburg, directeur van de goededoelenorganisatie Make-A-Wish, herkent dat gevoel. Ook zij had een succesvolle zakelijke carrière achter de rug voordat ze besloot het roer om te gooien. Met Make-A-Wish zet ze zich, samen met alle medewerkers en 400 vrijwilligers, dagelijks in om de wensen te verwezenlijken van kinderen met een ernstige, soms levensbedreigende ziekte.

"Het was de beste stap die ik op dit moment in mijn carrière kon maken," zegt Hanneke Verburg. "Ik heb altijd met veel plezier in een commerciële omgeving gewerkt, maar op een gegeven moment ontbrak voor mij de zingeving. Ik wilde bijdragen aan een iets betere wereld."

Stel dat je ook de overstap wilt maken, waar moet je dan rekening mee houden?

1.Niet ieder goed doel is geschikt voor iedereen

Wie bij een bedrijf solliciteert, hoeft over het algemeen veel minder kieskeurig te zijn dan iemand die bij een charitatieve instelling of een NGO solliciteert. In het bedrijfsleven maakt het immers niet heel veel uit of je de financiën doet voor een koffiemerk of voor een ICT-dienstverlener. Bij een non-profitorganisatie ligt dat anders. "Als ik geen affiniteit met een goed doel zou hebben, zou ik er niet solliciteren," zegt Hanneke Verburg. "Toen ik gevraagd werd om bij Make-A-Wish te komen werken, voelde ik gelijk de juiste klik. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat ik bijvoorbeeld bij de Nierstichting zou werken, omdat ik daar een emotionele band mee heb: mijn vader is overleden aan een nierziekte. Maar met, bijvoorbeeld, de Nederlandse Brandwonden Stichting heb ik veel minder affiniteit. Iedereen zal dat dus voor zichzelf moeten bepalen."

2.Het geld is vooral voor het goede doel (en maar een klein beetje voor jou)

Bonussen, een iPhone van de zaak, een flink salaris - alles wat je in het bedrijfsleven als vanzelfsprekend beschouwt, moet je opgeven zodra je bij een non-profitorganisatie gaat werken. "Het salaris is inderdaad een struikelblok voor sommige mensen. Financiële prikkels of andere extra's krijgen we niet," zegt Hanneke Verburg. "Daarom is het extra belangrijk dat iemand heel bewust voor een organisatie kiest. Het doel moet je persoonlijk zo na aan het hart liggen, dat je er ook zonder bonus keihard voor wilt werken. Overigens blijkt dat bij steeds meer mensen het geval te zijn: we ontvangen ontzettend veel reacties op vacatures."

3.Competitiedrang is goed, maar verlies het team niet uit het oog

"Het is een misvatting dat goededoelenorganisaties niet competitief zouden zijn," zegt Hanneke Verburg. "Ook onze medewerkers worden beoordeeld op targets. We zijn juist blij als iemand zijn of haar salesvaardigheden inzet om onze organisatie te helpen. We hebben bijvoorbeeld onlangs iemand aangenomen met een commerciële achtergrond om als relatiebeheerder voor ons te werken. Ze is gewend om zoveel mogelijk omzet voor de organisatie te genereren; dat was waar ze in haar vorige functie op werd beoordeeld. Met dezelfde instelling haalt ze nu aanmeldingen binnen voor ons. Het verschil met veel commerciële organisaties is dat het bij ons niet alleen om onderlinge concurrentie gaat. Ze helpt ook haar collega's die mogelijk minder aanmeldingen hebben binnengehaald. Uiteindelijk streven we er als team naar om zoveel mogelijk te bereiken voor het goede doel."

 

Wil je ook bij een non-profit organisatie aan de slag? Bekijk de laatste vacatures hier.

Op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website

Solliciteer nu

Job Match

Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool

Upload uw cv

Populaire artikelen