Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Als interimmanager heb je er enorm voordeel van als je een bekende naam bent in jouw vakgebied. Je hoeft niet meer op zoek naar klanten of bemiddelingsbureaus, want zij komen vanzelf naar je toe. Hier zijn vier simpele stappen om thought leader te worden.
Tenzij je toevallig specialist bent in de 19e eeuwse geschiedenis van de Verenigde Staten, heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord van Henry Ward Beecher. Hij was een congreslid die fel tegen de slavernij vocht. Jammer genoeg voor hem, is dat niet de reden dat zijn naam nog steeds vaak wordt genoemd. Dat is omdat hij de eerste persoon was die ooit als 'thought leader' werd bestempeld.
Tegenwoordig wil iedereen in de zakenwereld bekendstaan als een 'thought leader'; iemand die gezien wordt als expert met betrekking tot een specifiek onderwerp, die uitgenodigd wordt om op congressen te spreken, en aan wiens advies veel waarde wordt gehecht. En dat is precies waarom elke interim-professional zou moeten proberen om een thought leader te worden. Dat is niet makkelijk, maar als het lukt, word je moeite ruimschoots beloond door alle nieuwe opdrachten die je zult binnenhalen. Dit zijn een basisstappen op weg naar thought leadership:
1. Bepaal je specialisme en kernboodschap
Wat maakte Steve Jobs anders dan alle andere CEO's - voor én na zijn dood? Waarom wordt hij nog steeds in artikelen, op social media en in blogs geciteerd? Dat komt door één heel simpel idee dat hem onderscheidde van zijn concurrenten. Waar al zijn rivalen over technologie praatten, had Jobs het over mensen. Hij zag in dat de manier waarop mensen technologie gebruiken veel belangrijker is dan het aantal gigabyte of de snelheid van de processor.
Dus bedenk voordat je iets schrijft of een speech houdt eerst eens wat je kernboodschap nu eigenlijk is. Stel dat je werkzaam bent in verandermanagement, wat onderscheidt jouw ideeën dan van die van je concurrent? Hoe sterker je kernboodschap, des te beter de kans dat je wordt opgemerkt.
2. Neem contact op met iedereen die je kan helpen
Wat doen politici als zij herkozen willen worden? Vroeger gingen ze dan het land in om persoonlijk stemmen te werven. Maar nu bereiken zij hun kiezers niet alleen via massale bijeenkomsten, maar ook door in contact te treden via social media tijdens virtuele vraag- en antwoordsessies. Zo kunnen ze snel kiezers voor zich winnen, ook als deze zich op uiteenlopende locaties bevinden.
Neem dus een uurtje de tijd om een lijst te maken van alle mensen die je kent die op welke manier dan ook een band hebben met je beroepsleven. Als je dit hebt gedaan, kun je de lijst opdelen in relevante categorieën: prominente namen binnen je vakgebied, collega's met online aanwezigheid, mensen met veel connecties, aan je specialisme gerelateerde LinkedIngroepen, recruiters enzovoort. Dit zijn de eerste mensen die je op social media gaat benaderen - zij zullen je helpen om je boodschap de wereld in te sturen door deze te versterken.
3. Grijp alle kansen aan om een toespraak te geven of een artikel te schrijven
Nu begint het echte werk: ga blogs schrijven en publiceer en promoot deze vervolgens op LinkedIn. Door blogs te publiceren, kun je je ideeën verduidelijken, delen met anderen en volgers verzamelen - maar dat is niet alles. Zoek zodra je je verhaal genoeg beheerst zoveel mogelijk openbare podia om het te delen. Dat kan een netwerkbijeenkomst zijn, een praatje bij de lokale bibliotheek, een event met oud-cliënten of een vergadering bij de lokale Kamer van Koophandel.
4..Entertain je publiek
Iedereen weet nog precies welke leraar hem of haar wist te inspireren. Was dat omdat deze leraar bijzonder veel van een bepaald onderwerp afwist? Vaak wisten andere leraren juist meer. Maar die andere leraren waren saai, zo saai dat we nu niet eens meer weten wie ze zijn. Zorg dus dat u geen voorspelbare, saaie leraar wordt: het doel moet zijn om je publiek te boeien en te vermaken met grapjes en interessante anekdotes. Dan zullen ze ongetwijfeld onthouden wie je bent.
Ben je op zoek naar uw volgende interim-opdracht? Bekijk hier de nieuwste opdrachten.
Vind de beste vacatures op onze website
Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool