Het maakt niet uit in welke sector je actief bent: Elke organisatie wordt op een of ander moment geconfronteerd met ontwrichting en tegenslagen. Uit een onderzoek van Accenture blijkt dat 63% van de grote organisaties te maken heeft met grote verstoringen. Bovendien vertoont een verbazingwekkende 44% ernstige tekenen van gevoeligheid voor toekomstige disruptie.

Disruptie is een onvermijdelijk onderdeel van het bedrijfsleven. Wat bedrijven als Google en Amazon onderscheid van de rest, is hun vermogen om als organisatie te reageren op, zich aan te passen aan en zich te herstellen van disrupties.

Hoewel het absoluut onmogelijk is om bredere macro-economische veranderingen of disrupties in je bedrijfstak te voorspellen, is het wel mogelijk om een kader op te bouwen waarmee je bedrijf beter bestand is tegen deze veranderingen. We hebben de nieuwste inzichten verzameld over hoe bedrijven om kunnen gaan met deze onzekerheden.

Ten eerste, accepteer en erken de situatie

Hoe eerder je de uitdagingen en disrupties accepteert, des te eerder je kunt beginnen met aanpassingen en herstelmaatregelen. Als leider of manager is het belangrijk om de realiteit zo vroeg mogelijk onder ogen te zien, en een reactie daarop te formuleren en te communiceren, zelfs als je niet zeker weet wat je kunt verwachten.

Communiceer de waarden en missie van je organisatie duidelijk en regelmatig

In een disruptieve omgeving veranderen de strategieën en instrumenten die een bedrijf gebruikt regelmatig en snel. In dit soort tijden bieden je kernwaarden en missie – je ‘bestaansreden’ – werknemers een boei om zich aan vast te klampen. Het helpt hun angst te verlichten en zorgt ervoor dat veranderingen op de korte termijn passen binnen een bredere visie voor de lange termijn.

Uit een onderzoek van Gallup blijkt dat werknemers die vonden dat hun bedrijf een duidelijke missie had, zich minder zorgen maakten over hun baan en een grotere bereidheid hadden om vaardigheden aan te leren waar ze niet over beschikten. Deze bereidheid tot permanent leren en ontwikkelen is van cruciaal belang voor werknemers die effectief willen omgaan met uitdagingen op het werk.

Geef blijk van verantwoordelijkheid in je leiderschap

Echt verantwoordelijk leiderschap is cruciaal als organisaties de onzekere toekomst willen doorstaan en blijvend succes willen hebben. Bestseller-auteur Vince Molinaro ontdekte dat er onder de best presterende bedrijven vijf belangrijke gedragingen waren die door elke verantwoordelijke leider werden gedeeld:

Ze roepen anderen ter verantwoording. De beste leiders vertellen voortdurend wat ze belangrijk vinden, en verwachten van anderen dat ze hoge werknormen hanteren.

Ze zijn niet bang om moeilijke kwesties aan te pakken en moeilijke beslissingen te nemen. De leiders die effectief met onzekerheid omgaan, accepteren dat ze niet altijd de juiste beslissingen nemen en mislukkingen aan zichzelf te danken hebben, evenals hun successen.

Communiceer de strategie in de hele organisatie. Het is een must ervoor te zorgen dat er afstemming is tussen de teams en de bedrijfsactiviteiten; ze moeten op één lijn zitten. Dit verschaft werknemers duidelijkheid over hoe hun rol bijdraagt aan het grotere geheel, en houdt teams betrokken tijdens moeilijke tijden.

Geef hoop en straal optimisme uit. Ongeacht wat voor uitdaging, de sterkste bedrijven hebben leiders die in de toekomst van de organisatie geloven. Bill Taylor, medeoprichter van Fast Company, zei eens: “Je kunt geen betere toekomst voor je organisatie creëren als je niet eerst in de toekomst gelooft.”

Help werknemers inzicht te krijgen in externe trends in de bedrijfsomgeving. Hiermee worden ze veerkrachtiger en vastberadener, terwijl de prioriteiten van de organisatie in een bredere context worden geplaatst.

Ontwikkel nieuwe vaardigheden

Tijden van crisis of ontwrichting vereisen nieuwe vaardigheden, denkrichtingen en kaders. Zodra je organisatie zich heeft aangepast aan de nieuwe  situatie en de strategische prioriteiten voor de toekomst heeft vastgesteld, moet je ervoor zorgen dat je team over de vaardigheden beschikt om dat te verwezenlijken.

Nieuwe vaardigheden leren is de methode bij uitstek om het succes van een bedrijf in tijden van verandering veilig te stellen. Desondanks bleek uit een onderzoek van Mercer dat 40% van de HR- en managementteams niet weet welke vaardigheden hun personeel op dat moment bezit, en dat slechts 34% investeert in het scholen van personeel.

Kijk naar waar je organisatie in de toekomst heen wil, en of je team beschikt over de vaardigheden die nodig zijn om daar te komen? Zodra je de meest waardevolle vaardigheden heeft vastgesteld, focus dan op het snel verbeteren van bestaande en aanleren van nieuwe vaardigheden in alle leeftijdsgroepen.
 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen