Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
In juli start op de werkvloer een periode die in alle opzichten anders is dan de rest van het jaar: de stille zomerperiode, ook wel zomerslaap, vakantiedip of komkommertijd genoemd. Het is voor werknemers een moment van reflectie.
Wil je als werkgever zorgen dat je personeel in de zomer met een goed gevoel vooruitkijkt en met plezier bij je blijft werken? Dan had je voor de zomer al bij ze in moeten checken, signaleert werving – en selectiebureau PageGroup.
“Het psychologisch effect van de vakantieperiode is enorm. Alle dynamieken rondom werk zijn anders dan normaal. Niet alleen gaan mensen zelf op vakantie en proeven zij zo van een ‘ander leven’, ook de mensen die achterblijven op kantoor werken in een andere realiteit. Mensen hebben zowel een aanleiding als de tijd om na te denken over de inrichting van werk en privé” zegt de managing director van PageGroup, Joost Fortuin.
Al lijkt de run op personeel recentelijk iets afgenomen, het tekort aan mensen op de Nederlandse arbeidsmarkt is structureel. Werknemers zitten in een luxepositie en hebben de ruimte om te kiezen. Uit het jaarlijkse Talent Trends-onderzoek van PageGroup blijkt dat 27% van de Nederlanders die al een baan heeft, ook nog openstaat voor nieuwe kansen. Het behoudt van goede mensen blijft dus onverminderd relevant.
Toch vergeten werkgevers soms een essentiële actie; voor de zomerperiode inchecken bij medewerkers om te vragen hoe het gaat. Fortuin maakt graag de vergelijking met een restaurant: “Als je uit eten gaat, vraagt de ober tussendoor of alles naar wens is. Is dat niet zo, dan kan dit worden aangepast om te zorgen dat je toch een prettige ervaring hebt. Als er pas na het eten wordt gevraagd hoe het was is het eigenlijk al te laat en heeft iemand waarschijnlijk al besloten om nooit meer terug te komen. Zo kan het ook gaan met werknemers.”
Kun je dan nu, na de zomer, net zo goed niet meer inchecken bij je medewerkers? “Natuurlijk niet” zegt Fortuin. “In contact blijven met teamleden is het hele jaar door relevant. Ik geloof echt dat dit het verschil maakt tussen een werknemer die blijft en een werknemer die gaat.”
PageGroup ziet dat een groot deel van de werkgevers inmiddels het belang van inchecken bij werknemers op waarde schat. Dat is terug te zien in de goeddoordachte talent- ontwikkeling, evaluatie en motivatie cycli die veel bedrijven hanteren. Binnen deze cycli komt ook vaak een ‘halfjaarlijkse beoordeling’ terug, een voortgangsgesprek dat in juni plaatsvindt.
“Wat daarbij wel belangrijk is, is dat werkgevers ook begrijpen dat de gesprekken die zij voeren met medewerkers tweerichtingsverkeer moeten zijn en dat de beleving van de medewerker minstens zo belangrijk, al dan niet belangrijker, is als die van de werkgever” voegt Fortuin toe.
Wil je weten hoe je een goede manier een voortgangsgesprek voert met je medewerkers? PageGroup zette al eerder de 10 regels voor een goed functioneringsgesprek op een rijtje.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.