Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Een van de grootste blunders in de geschiedenis van de zakenwereld moet het moment zijn dat Kodak besloot dat digitale fotografie geen directe bedreiging was voor zijn bedrijfsmodel. Een technicus bij Kodak had de digitale camera al in 1975 uitgevonden, maar het bedrijf besloot om bij fotorolletjes te blijven. De rest is verleden tijd, zoals men zegt. Zes lessen die moderne leiders in hun achterhoofd moeten houden als ze een 'Kodak moment' willen vermijden.
1.Pas je snel aan nieuwe omstandigheden aan
In een wereldwijde economie is de concurrentie moordend. Twee whizzkids met een internetverbinding en een laptop aan de andere kant van de wereld kunnen u in no-time wegconcurreren. Kodak had minstens 10 jaar de tijd om zijn oorspronkelijke fout recht te zetten, maar moderne zakelijk leiders hebben die luxe niet. Zij moeten hun bedrijven wendbaar maken. Maar hoe?
2.Stop nooit met leren
Creëer een milieu waarin mensen nooit stoppen met leren. Praktisch gezien betekent dat het aanbieden van cursussen, workshops en trainingen. Op websites als Coursera, Stanford Online Courses en Academic Earth vind je alle gratis online colleges die internationale topuniversiteiten aanbieden. Dat is het makkelijke deel. Moeilijker is de instelling: zijn je werknemers bereid om een nieuwe aanpak te proberen en nieuwe wegen te verkennen? Want dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Van nature blijven mensen graag bij de bekende weg. Iets nieuws leren kost veel moeite. En waarom zouden we al die moeite doen als we niet van tevoren weten of het wel het gewenste resultaat oplevert?
3.Wees niet bang om te falen
Leren zonder falen bestaat niet. Maar als van werknemers altijd verwacht wordt dat zij resultaten produceren, zullen ze altijd de veiligste weg kiezen. Zorg dus dat mensen zich vrij voelen om te experimenteren, zelfs als dat niet altijd iets oplevert. Hoe creëer je een experimentele cultuur in jouw bedrijf?
4.Wees bescheiden en luister
Er bestaat een verhaal over een bedrijf waar een team van IT-technici een nieuwe chip ontwikkeld had zonder hun manager daarover te informeren, omdat ze wisten dat hij dat niet goed zou keuren. Dat soort situaties wil je vermijden. Niemand zal je iets vertellen als je niet bereid bent om van hen te leren. Toon dus oprechte interesse en sta altijd open voor nieuwe ideeën. Hoe creëer je vruchtbare grond voor nieuwe ideeën?
5.Omarm diversiteit
Onderzoek toont aan dat bedrijven die diverser zijn zich sneller aanpassen, en daardoor succesvoller zijn. Diversiteit gaat niet alleen over de culturele achtergrond van je werknemers: het gaat ook over de balans tussen mannen en vrouwen en de verschillende manieren waarop binnen het bedrijf gewerkt wordt. IT-technici kijken niet op dezelfde manier naar de wereld dan Marketingmanagers. Daarom pakken zij problemen anders aan. Maar hoe zorg je dat al deze verschillende methodes elkaar niet in de weg zitten?
6.Dirigeer je team als een orkest
Dat is je taak als modern leidinggevende. Zoals het personage van Steve Jobs zegt in de gelijknamige film: je teamleden zijn topmusici, maar jij leidt het orkest. Elke muzikant kan zo creatief zijn als hij of zij wil, binnen de grenzen van het muziekstuk dat je wilt spelen. De enige vraag is: hoe weet je wanneer je een ander nummer op moet zetten?
Wil je meer weten?Veel van deze tips zijn gebaseerd op de inzichten van Edgar H Schein, voormalig professor bij de MIT Sloan School of Management.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.