Een werkgeverspropositie - in het engels een Employee Value Proposition (EVP) genoemd - is een unieke set voordelen die werknemers ontvangen in ruil voor de vaardigheden, competenties en ervaring die ze een bedrijf bieden. Een EVP gaat over het definiëren van de essentie van je bedrijf: in welk opzicht is het uniek en waar staat het voor. Het behelst de belangrijkste redenen dat mensen trots en gemotiveerd zijn om er te werken, zoals een inspirerende visie of een onderscheidende cultuur. Indien de EVP in alle aspecten van een bedrijf wordt geïntegreerd, helpt dit programma toppresteerders te behouden en het beste externe talent aan te trekken. We hebben enkele tips voor je over het creëren van een aantrekkelijke EVP:

Inzicht in bestaande percepties

Om een sterke, realistische EVP te ontwikkelen, moet je eerst begrijpen welke percepties bestaande en potentiële werknemers hebben over je merk en bedrijfscultuur. Waarom voelen potentiële werknemers zich aangetrokken tot het bedrijf? Waarom denken bestaande werknemers dat het bedrijf uniek is? Welke factoren van hun dienstverband stellen ze het meest op prijs? Waarom blijven ze? Waarom vertrekken ze? Deze informatie kan worden opgedaan via enquêtes onder werknemers, focusgroepen en exitgesprekken, maar ook via feedback van voormalige werknemers en sollicitanten.

Lees ook: de 4 beste manieren om toptalent aan te trekken

Bepaal de belangrijkste verkoopargumenten

Stel een interdisciplinair team samen om de onderzoeksresultaten te beoordelen en vast te stellen welke aspecten van je bedrijf het meest gewaardeerd worden. Gebruik deze informatie om een EVP op te stellen en zorg ervoor dat de volgende vragen in aanmerking worden genomen:

  • Komt het overeen met je strategische doelstellingen?
  • Zorgt het ervoor dat je bedrijf er duidelijk uitspringt?
  • Geeft het een realistisch beeld van hoe het is om voor je bedrijf te werken?
  • Is het inspirerend?
  • Is het eenvoudig maar breed genoeg om verschillende doelgroepen aan te spreken?

Test je EVP met bestaande werknemers en een pilotgroep uit de arbeidsmarkt om te zien of voldoende blijkt waarom iemand voor je bedrijf zou willen werken.

Draag de boodschap uit

Zodra je je EVP heeft gedefinieerd, moet je naar creatieve en relevante manieren zoeken om de mensen die je probeert aan te trekken ermee te bereiken. Communiceer je EVP eerst via alle wervingskanalen zoals bedrijfswebsites, advertenties en het sollicitatieproces, zodat potentieel talent kan bepalen of hij of zij goed bij uw bedrijf past. Een consistente communicatie van een aantrekkelijke EVP via branding, public relations en marketing helpt ook de passieve arbeidsmarkt een positief beeld te vormen van een baan in je bedrijf.

Lees ook: positieve employer branding via sociale-media

Zorg voor afstemming

Bestaande medewerkers zijn de beste reclame voor je bedrijf en spelen een grote rol bij het aantrekken van getalenteerd personeel dat in je bedrijfscultuur past. Als je wilt dat werknemers echte ambassadeurs voor je merk zijn, moeten zij zien dat het imago dat je naar buiten toe uitstraalt overeenkomt met de dagelijkse realiteit op de werkvloer. Verweef de EVP in de introductieplannen, belonings- en erkenningsregelingen van het bedrijf, interne communicatie, beleid en bedrijfsplannen, zodat het in alle dagelijkse werkzaamheden van het bedrijf naar voren komt. Herzie je EVP jaarlijks om er zeker van te zijn dat deze de veranderende ervaring van je werknemers blijft weerspiegelen.

Op zoek naar talentvolle kandidaten? Neem hier contact met ons op

 

 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen