Om werknemers met een hoog profiel aan te trekken, is het erg belangrijk om de eigenschappen te kennen die kandidaten motiveren en inspireren om in een bedrijf het beste van zichzelf te geven. Op die manier maak je je bedrijf aantrekkelijk voor toppresteerders.

Dit zijn enkele van de eigenschappen die toppresteerders zoeken in een nieuwe werkgever.

1. Ga na of je dezelfde waarden hebt

Toppresteerders zullen willen werken voor een bedrijf indien hun persoonlijke waarden en die van het bedrijf in grote mate op dezelfde lijn zitten. Zorg ervoor om de waarden waarop je bedrijf is gebouwd duidelijk naar voren te brengen. We denken dan aan klantgerichtheid, creativiteit en innovatie, maatschappelijke verbetering of een opiniemaker zijn. Beloon je bedrijfscultuur teamwerk of competitiviteit? Individualisme of binnen de lijntjes kleuren? Door de bedrijfswaarden te promoten, kun je gelijkgestemde personen aantrekken, en stijgen de kansen om de juiste match te vinden.

2. Leg uit wat je bedrijf uniek maakt

Toppresteerders willen weten wat je bedrijf uniek maakt. Waar staat het voor? Welke soort cultuur wordt aangemoedigd? Hoe worden successen erkend en beloond? Welke uitdagingen kunnen topprofielen aangaan? Wat kan het bedrijf nog bieden? Voorbeelden zijn carrièrekansen, aantrekkelijk loon, initiatieven om het evenwicht tussen werk en leven te bevorderen en een stabiel bedrijf. Je kan deze eigenschappen in de verf zetten via een website, public relations, advertenties en mond-tot-mondreclame. Op die manier zien toekomstige talenten dat het waardevol is om bij je bedrijf te komen werken.

3. Werk aan je reputatie

De meest populaire bedrijven om voor te werken hebben een sterk en herkenbaar merk, en staan in de markt bekend dat ze streven naar uitmuntendheid. De meest veeleisende professionals maken ook gebruik van hun netwerk om een idee te krijgen van de interne reputatie van de werkplek, of het 'echte plaatje' dat aangeeft hoe het is om daar te werken. Zijn je werknemers ambassadeurs of critici van je merk? Het is erg belangrijk om je bestaande werknemers te motiveren en inspireren om kwaliteitsvolle talenten aan te trekken. Zij zijn immers de krachtigste bron van reclame en testimonials.

4. Bied een gepersonaliseerd opleidingsprogramma aan

In het verleden boden bedrijven vaak een gestandaardiseerd opleidingsprogramma aan voor hun werknemers. Vandaag de dag moet je eerder kijken naar de Algemene trainingen zorgen niet langer voor toegevoegde waarde: iedereen kan ze vinden op internet. Net zoals je bij Netflix een aantal films en series krijgt voorgeschoteld, afgestemd op je persoonlijke smaak, moeten werkgevers een menu van mogelijke opleidingsprogramma's voorstellen, die op maat van elk individu worden gesneden.

5. Bied ontwikkelingskansen aan

Voor professionals die uitmuntend presteren, is de kans om zich zowel persoonlijk als professioneel te ontplooien zeer belangrijk om tevreden te zijn met hun job. Zij willen immers hun talenten investeren in een bedrijf dat hun carrière vooruit kan helpen, en hun bestaande vaardigheden kan aanscherpen. Bied je voortdurende opleiding en ontwikkelingstrajecten aan? Duidelijke trajecten naar groei en promotie? Uitdagende projecten die iets opbrengen? Door een klimaat van levenslang leren en vooruitgang te stimuleren, kun je bestaande werknemers motiveren en je reputatie als aantrekkelijke werkgever versterken.

 

 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen