Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Er zijn tal van redenen waarom je bedrijf baat kan hebben bij interimkrachten. Denk aan deze belangrijke stappen vóór je een interimprofessional werft:
Misschien heb je voor een gespecialiseerd segment of voor een specifieke opdracht extra expertise nodig. Misschien wil je een beter inzicht krijgen in de vaardigheden die je voor een nieuwe functie nodig hebt. Misschien geldt er in het bedrijf een tijdelijke wervingsstop voor vaste werknemers, maar moeten je financiële verslagen voor de jaarafsluiting toch worden opgesteld.
In werkelijkheid zijn er evenveel redenen om interimkrachten te gebruiken als er werk is, maar de kosten zijn gemakkelijker te beheersen. Wat zijn dan de essentiële elementen waar je over na moet denken wanneer je interimkrachten inschakelt?
Een belangrijk verschil tussen de werving van vast personeel en interimkrachten is dat je het talent dat je nodig hebt naar behoefte kunt opvoeren of terugschroeven, waardoor je de kosten op effectieve wijze kunt beheersen. Je hebt dus volledige controle over het aantal mensen dat geconfronteerd wordt met een uitdaging of een verandering in de omstandigheden van je bedrijf.
Interimprofessionals zijn vaak gespecialiseerd in een specifieke niche, waardoor je precies de ondersteuning krijgt die je nodig hebt om je doelstellingen te verwezenlijken. Misschien moet er weldra een IT-project worden geïmplementeerd en heb je IT-engineeringspecialisten nodig of systeemanalisten: je vindt dan de juiste interimkracht voor je behoeften.
Door interimkrachten in te schakelen, kun je je wervingskosten verlagen – je werft geen nieuwe vaste medewerker die uiteindelijk toch niet aan de verwachtingen voldoet – en je kan de vaardigheden van je team snel en efficiënt uitbreiden.
Hoewel je dankzij bureaus en consultants snel en efficiënt tijdelijk personeel kunt vinden, moeten ze voor je gewenste specifieke vaardigheden of profielen over een uitgebreide database van potentiële kandidaten beschikken. Is dat niet het geval, dan klop je misschien beter bij een ander bureau aan, want wat interimkrachten betreft, is tijd altijd een cruciale factor.
Afhankelijk van het profiel dat je nodig hebt, moet je misschien in het hele land op zoek gaan. Een interim recruitmentbureau met vestigingen in heel Nederland kan je dan helpen om precies de mensen te vinden die je nodig hebt.
Vermeld de begin- en einddatum van het project, of ten minste een schatting zodat beide partijen zich bewust zijn van het tijdsbestek.
Wees je ook bewust van de taal en tone of voice die je gebruikt, zodat je je doelgroep niet afschrikt. Je wilt uiteraard dat je vacature een breed publiek aanspreekt. Woorden zoals 'ninja' of 'goeroe' klinken bijvoorbeeld mannelijk en kunnen ervoor zorgen dat vrouwen zich niet geroepen voelen om te solliciteren.
Je vacature is een essentieel onderdeel om mensen naar je bedrijf te lokken: als je het goed doet, dan stromen de sollicitaties binnen. Doe je het fout, dan kun je lang wachten op de juiste kandidaat. Met interimkrachten moet je de taken die van hen worden verwacht gedetailleerd beschrijven en ook de begindatum en de vereiste vaardigheden (inclusief soft skills) vermelden.
Als de arbeidsmarkt in jouw marktsector gekenmerkt wordt door sterke concurrentie, kun je ook een salarisbereik vermelden, aan de hand van een leidraad zoals het Michael Page Salarisoverzicht, zodat je zeker weet dat je salarisvoorwaarden marktconform zijn.
Je vacature is klaar. De volgende vraag is: hoe zorg je ervoor dat mensen de vacature ook zien en solliciteren? De beste manier is door gebruik te maken van online advertenties. Je recruitmentspecialist kan je adviseren over de beste kanalen, je helpen om potentiële kosten te budgetteren en te beoordelen, afhankelijk van de duur en de plaats van je vacature.
Samenwerken met een interim recruitmentbureau kan het bereik van je vacatures vergroten, aangezien zij al een enthousiast publiek hebben dat klaar is voor je vacature. Sociale media zijn ook een belangrijk kanaal, aangezien de meeste mensen er elke dag wel tijd aan besteden.
Tijd is van doorslaggevend belang. Bedrijven die een beroep doen op interimkrachten kunnen schade ondervinden als ze er te lang over doen om te reageren, om sollicitatiegesprekken vast te leggen en in het algemeen blijk geven van besluiteloosheid.
Snelheid is geboden, want je concurrenten willen in de regio ook snel de ideale kandidaat binnenhalen.Een interimkracht die niet aan het werk is, verliest inkomen, en de beste kandidaten kiezen voor een werkgever die snel over hun tijdgevoelige beschikbaarheid beslist. Uit onderzoek blijkt dat interimkrachten vaker aan de slag gaan bij een werkgever die snel reageert. Met goede interimprofessionals moet je binnen 48 uur beslissen, of ze zijn niet meer beschikbaar.
Je kunt ervoor zorgen dat het hele proces soepel verloopt door samen te werken met een gespecialiseerd interim recruitmentbureau zoals Michael Page, want zij hebben een rijke database van kandidaten.
Zodra je voor je team precies de juiste interimkracht hebt gevonden, moet je er ook voor zorgen dat hij of zij meteen uit de startblokken kan schieten,. Het belangrijkste is dat je alle praktische aspecten geregeld hebt: een werkplek, een laptop en een telefoon. Gewoonlijk zijn ze ervaren genoeg om hun eigen onboarding te organiseren door de belangrijkste stakeholders aan te spreken.
Idealiter krijgen ze dezelfde training als vaste medewerkers, maar in minder tijd. Volg alleen de belangrijkste stappen van je gebruikelijke onboardingprocedure en tracht informatieblokken te vermijden door een vaste werknemer aan te wijzen die ze gedurende een specifieke periode kunnen schaduwen. Een goede voorbereiding aan het begin van een interimopdracht werpt al snel vruchten af.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.