Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
Ondanks goede arbeidsvoorwaarden en grote baanzekerheid staat ruim 80 procent van de sales professionals open voor een nieuwe baan. Dat blijkt uit een onderzoek van Michael Page. Bieden werkgevers genoeg om hun beste medewerkers aan boord te houden?
De belangrijkste drijfveer om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging is niet een beter salaris, maar de inhoud van de functie en mogelijkheid om verder te groeien. “Dat wil overigens niet zeggen dat ze allemaal ook actief op zoek zijn,” zegt Jorrit van der Linde, manager van de sales & marketingdivisie bij Michael Page. “Maar ze staan er wel open voor als de kans zich aandient. Het is ook een beetje de aard van het beestje. Sales professionals kijken nou eenmaal altijd over de schutting, om te zien of ze ergens anders sneller carrière kunnen maken.”
Dat neemt niet weg dat werkgevers hier rekening mee moeten houden, vindt Van der Linde. “Om goede sales professionals op te leiden moet je eerst twee jaar in ze investeren. Pas daarna gaan ze geld voor je verdienen. Het is dus van belang dat je ze ook na die eerste jaren zo lang mogelijk weet vast te houden.”
Tot nu toe investeren bedrijven vooral veel in secundaire arbeidsvoorwaarden om functies aantrekkelijk maken. Zo krijgt meer dan 90 procent van de ondervraagden een bonus en biedt de overgrote meerderheid van de bedrijven een auto van de zaak. Hoewel die extra´s belangrijk zijn, geven goede carrièreopties de uiteindelijke doorslag. En juist daar schortte het de afgelopen jaren aan, toen de economie slechts mondjesmaat groeide. “Als het economisch goed gaat is het verloop aan de top groter,” zegt Van der Linde. “Tijdens de crisis bleven veel meer mensen op hun plek zitten. Daardoor waren er minder mogelijkheden om promotie te maken. Nu de economie aantrekt, zal dat probleem minder worden.”
Tegelijkertijd betekent een groter aanbod aan functies ook dat er meer concurrentie ontstaat om de talentvolle professionals binnen te halen. “We zien dat de recruitmentmarkt weer enorm aan het groeien is,” aldus Van der Linde. “Vooral professionals die zich inmiddels al een aantal jaar hebben bewezen in het bedrijfsleven zijn erg in trek.”
Het zal voor werkgevers dan ook een klus worden om die groep aan zich te binden, denkt Van der Linde. “Werkgevers kunnen dus niet achteroverleunen. Ze zullen een actief retentiebeleid moeten gaan voeren.”
Ben je op zoek naar een goede sales professional? Dan helpen we je graag verder. Je kunt hier contact met ons opnemen.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?
Vind de beste vacatures op onze website
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.