Wereldwijde enquête onder 70.000 mensen toont onzichtbare revolutie op de werkvloer aanDe meest ingrijpende transformatie in de werkcultuur sinds de komst van het internet - zo kan de huidige arbeidsmarkt worden samengevat op basis van de resultaten van het wereldwijde Talent Trends 2023 onderzoek in opdracht van PageGroup. Het onderzoek, uitgevoerd onder bijna 70.000 klanten en kandidaten in 37 landen, waaronder ook Nederland, belicht een aantal belangrijke bevindingen voor wekgevers. “We zijn getuige van een diepgaande verandering in loopbaanprioriteiten," zegt Joost Fortuin, Senior Managing Director van PageGroup Nederland. "Zo blijkt dat niet alleen salaris een belangrijke factor is voor kandidaten. De werknemer van vandaag wil meer flexibiliteit en een veel betere werk/ privébalans. Tegelijkertijd is werk ook niet langer een bron van levensvervulling. We zien een volledige verschuiving in de machtsbalans, waarbij talent de touwtjes stevig in handen heeft. Concentratie op wat voor talent belangrijk is om een concurrentievoordeel te behalen, is de sleutel om deze nieuwe realiteit het hoofd te bieden", aldus FortuinLoyaliteit heeft zijn aantrekkingskracht verlorenDe meeste werknemers in Nederland staan open voor nieuwe loopbaanuitdagingen - en dit geldt ongeacht leeftijd, geslacht, huidige functie en bedrijfstak. Bijna 76% van de respondenten zou overwegen van baan te veranderen en 39% is actief op zoek naar ander werk."Die openheid om van baan te veranderen komt onder meer voort uit de ervaring met de pandemie, die velen ertoe heeft aangezet hun houding ten opzichte van carrière en professioneel succes opnieuw te evalueren. De aandacht en de zorg voor het privéleven en de behoefte aan flexibiliteit zijn toegenomen. Dit heeft geleid tot een afnemende loyaliteit ten aanzien van werkgevers. Kandidaten hebben vaak meer dan één selectieprocedure lopen waardoor ze aanbiedingen vergelijken en hogere eisen aan flexibiliteit kunnen stellen, een situatie die zich in het verleden zelden voordeed. We moeten er ook rekening mee houden dat de nieuwe generatie werknemers in 'projectmodus' staan. Heel vaak zoeken zij ervaring en mogelijkheden om vaardigheden te verwerven, in plaats van een baan voor de lange termijn. Ze staan open voor nieuwe kansen, ongeacht wanneer ze met hun huidige baan zijn begonnen", aldus Fortuin.Plezier in het werk staat niet voorop De bereidheid van Nederlandse werknemers om van baan te veranderen is niet te wijten aan ontevredenheid - maar liefst 64% van de ondervraagden is tevreden met zijn functie en 70% is tevreden met zijn huidige salaris. Zij zijn echter nog steeds bereid om hun baan op te zeggen en betere opties voor zichzelf te zoeken - slechts 24% staat niet open voor verandering van baan."Dit is een belangrijk signaal voor werkgevers, want het betekent dat het moeilijker wordt om talent aan te trekken en vooral te behouden", benadrukt Fortuin. "De data uit het Talent Trends onderzoek tonen aan dat in het collectieve bewustzijn een diepgaande reset van de relatie met werk heeft plaatsgevonden, waardoor het niet langer een prioriteit en een bron van levensvreugde is.”We worden gemotiveerd door geldIn deze nieuwe realiteit is salaris een belangrijke drijfveer om een baan vaarwel te zeggen. Kandidaten verwachten een eerlijk salaris voor hun geïnvesteerde tijd en energie en laten zich niet overtuigen door argumenten over het vervullen van een missie of een geweldige sfeer. Voor slechts 4% van de ondervraagden is "het gevoel een hoger doel te bereiken" belangrijk, en 68% noemt relaties met andere werknemers niet in de top drie van factoren om bij een bedrijf te blijven. Het salaris is nog steeds de belangrijkste factor bij het aanvaarden van een nieuwe functie. Volgens 62% van de werkgevers heeft informatie over het salarisniveau de grootste invloed op het aantal reacties op een vacature.“Werkgevers moeten de salarissen van de meest waardevolle talenten voortdurend in de gaten houden, want maar liefst 91% van hen vraagt geen loonsverhoging voordat ze van baan veranderen. Als je niet beloond wordt om wat je waard bent en zelf om salarisverhoging moet vragen, dan ben je al over die lijn ingestapt van respect. Als werkgever moet je altijd zorgen dat je dat moment voor bent want als het te laat is, dan is er eigenlijk al iets kapot. ", aldus Fortuin.Het belang van evenwicht tussen werk en privélevenDe belangrijkste factor die bijdraagt aan de tevredenheid met de huidige werkplek is het evenwicht tussen werk en privéleven. “Dit is in Nederland nog belangrijker dan gemiddeld in Europa (61% vs 56%) omdat het hier al veel langer bestaat en het net als salaris een beetje een hygiënefactor is geworden. Als de werk-privé balans niet op orde is, gaan ze een baan niet eens overwegen,” aldus Fortuin. Maar liefst 8 op de 10 mensen geven prioriteit aan mentale gezondheid en een goede balans tussen werk en privé boven loopbaansucces. Twee derde (68%) van de Nederlandse werknemers zou een promotie weigeren als ze het gevoel hadden dat die een negatieve invloed zou hebben op hun welzijn.Flexibiliteit is geen voordeel, maar een must-haveDe manier waarop een bedrijf het begrip evenwicht tussen werk en privéleven voor zijn werknemers definieert, zal bepalen of het de onzichtbare revolutie zal overleven. Flexibiliteit is een van de fundamentele elementen ervan, een rechtstreeks gevolg van de pandemie en de digitale revolutie. De belangrijkste aspecten ervan zijn het aantal werkuren (75%) en de beschikbaarheid van een hybride werksysteem (59%)."Er zijn bedrijven die zeggen flexibiliteit is ‘je mag bij ons binnenkomen 's morgens tussen 9 en 10 en dan mag je weg tussen 5 en 6.’ Dat is geen flexibiliteit, dat is een andere interpretatie van inflexibiliteit. Dus het is heel belangrijk dat je als bedrijf met je eigen medewerkers en met je omgeving in gesprek blijft over de definiëring daarvan”, benadrukt Fortuin.Over Michael PageMichael Page speelt al ruim twee decennia een belangrijke rol binnen de werving en selectie in Nederland en verandert elke dag levens door kandidaten en bedrijven met elkaar in contact te brengen. Wij blijven vastbesloten om organisaties te helpen bij het samenstellen van de teams die zij nodig hebben om het goed te doen in een voortdurend veranderende wereld waarin verandering misschien de enige constante factor is. Over PageGroup PageGroup is in 1976 opgericht in Groot-Brittannië en is inmiddels één van ´s werelds meest bekende en gerespecteerde werving- en selectiebureaus. PageGroup is actief in 36 landen en levert zowel op lokaal, regionaal als op wereldniveau recruitmentservices en carrièremogelijkheden. Page Personnel, Page Executive en Michael Page maken deel uit van PageGroup, dat sinds april 2001 op de London Stock Exchange (MPI) genoteerd staat.