Door de lage kosten voor bedrijven is Nederland een van de aantrekkelijkste landen voor internationale ondernemingen. Het land is een van de top 10 hotspots voor internationale sales-professionals.

Vorig jaar opende een recordaantal internationale bedrijven zijn deuren in de Nederlandse hoofdstad. Volgens een persbericht van de gemeente Amsterdam vestigden 157 buitenlandse bedrijven zich in de regio. Deze bedrijven zullen de komende drie jaar naar verwachting 3.312 banen creëren. “Amsterdam is een magneet voor buitenlandse bedrijven, talenten en start-ups,” zegt Kajsa Ollongren, die indertijd wethouder van Economische Zaken was in Amsterdam.

Deze uitspraak wordt ondersteund door een recent onderzoek van KPMG. Volgens hun tweejaarlijkse onderzoek Competitive Alternatives is Nederland een van de meest concurrerende landen in het aantrekken van internationale bedrijven. De belangrijkste reden hiervoor is simpel: de kosten voor bedrijven zijn aanzienlijk lager dan in naburige landen zoals Duitsland, Frankrijk en het VK.

Strategische locatie

Vooral bedrijven die actief zijn in sales & marketing zijn goed vertegenwoordigd onder de internationale organisaties die ervoor gekozen hebben om zich in Amsterdam te vestigen. Volgens de gemeente concentreert de overgrote meerderheid van de nieuwe internationale bedrijven in de regio (79) zich op sales & marketing. Naast de kosten vinden bedrijven ook de strategische locatie aantrekkelijk.

Van alle bedrijven die zich in het afgelopen jaar in de regio Amsterdam vestigden, concentreert de overgrote meerderheid (79) zich op sales & marketing. Naast de lage kosten zijn ook de strategische locatie, de goede verbindingen tussen de steden en de goede internetvoorzieningen belangrijke factoren.

Andere aantrekkelijke factoren zijn de strategische locatie, de goede verbindingen tussen de steden, de goede internetvoorzieningen en de aantrekkingskracht op internationaal talent. Zodoende staat het land bij sales-professionals hoog op de lijst van favoriete locaties. Volgens de enquête van Michael Page geeft bijna een derde (29 procent) van de sales-professionals die bereid zijn om te verhuizen Nederland op als favoriete bestemming.

Opkomende markten in sales

Uit het onderzoek blijkt dat pionierende sales-professionals meer dan ooit gebruikmaken van het enorme groeipotentieel van opkomende markten; het internationale speelveld light wijd open voor een carrière binnen deze sector.

Het scorebord wordt aangevoerd door Engeland, Canada, de VS en Spanje. Dit dankzij hun gevestigde markteconomieën en diepgaande band met internationale toeleveringsnetwerken - en betrekkingen met historische handelspartners. Spanje profiteert daarnaast van diepe linguïstische en culturele banden met Noord- en Zuid-Amerika.

Azië als aanvoerder

Digitale kanalen zijn essentieel voor de internationale salesbranche. Online retail groeit jaar op jaar 19% en vertegenwoordigt 9% (2 biljoen euro) van de wereldwijde retailbestedingen van 23 biljoen euro. In China vond in 2016 18,4% van de detailhandelverkoop online plaats. Dit in tegenstelling tot slechts 6,7% van de totale retailbestedingen in Japan en 15% in het VK. De adoptie van e-commerce platformen op mobiel, tablet en desktop blijft op regionaal en nationaal niveau sterk verschillen.

Azië Pacific (APAC) springt eruit als wereldwijde koploper wat betreft bestedingen en groei op het gebied van e-commerce: China vertegenwoordigt alleen al 47% van de wereldwijde retail e-commerce, en de online uitgaven in regio zullen naar verwachting tegen 2020 zijn verdubbeld naar 2,3 biljoen euro. Toch schittert China door zijn afwezigheid op de PageGroup lijst van de 30 landen waar verkoopprofessionals naartoe zouden willen verhuizen; het komt binnen op een magere 44e plek. Hieruit wordt duidelijk dat hoewel het een internationale sector is, de impact van sales veelal op lokaal niveau gevoeld wordt.

Noord-Amerika komt als tweede uit de bus op het gebied van bestedingen, meer dan 460 miljard euro, gevolgd door Continentaal Europa op de derde en nipt daarachter het VK op de vierde plek. Het feit dat het VK met zijn afzetmarkt van 62 miljoen mensen net achter Europa ligt, toont de behoefte aan lokalisatie en personalisering van de 'harde' kant van de verkooppijplijn - voor bedrijven die het gat tussen product, verkoop en consument kunnen dichten, zijn hierin enorme groeikansen te behalen.

De weg naar groei

 Om het gat tussen internationale toeleveringsketens, de multinationale bedrijven die deze ketens beheren en de eindklant te dichten, wenden bedrijven zich tot de wetenschap en het afstemmen van kanalen.

Het gebruik van fysieke winkels als showroom zodat er minder voorraad wordt verspild neemt toe in Azië, het VK en recentelijk de VS, waar mensen van 55 jaar en ouder het snelstgroeiende retailsegment zijn. Deze mensen hebben andere verwachtingen van de fysieke winkelervaring.

Nu de verkooppijplijn steeds meer gebaseerd wordt op data, zullen de methodes die worden ingezet om de consument en het product samen te brengen veranderen, net als het moment waarop de mens een rol gaat spelen in het verkoopproces. Informatie over vorige aankopen en huidige trends, live prijsinformatie en tevredenheidsenquêtes zullen de interactie van verkoop en consumptie beïnvloeden.

Wereldwijd de beste hotspots voor sales-professionals

 Voor Trend Watch ondervroeg PageGroup wereldwijd 18352 werkzoekenden die zich tijdens het derde kwartaal van 2017 op onze Michael Page en Page Personnel websites hadden aangemeld.

Van de 1999 sales-professionals die aan het onderzoek meededen, was 59% bereid om te verhuizen voor de kans op een baan, een beter salaris of een andere levensstijl.

Lees meer over de andere sector trends:

Ga terug naar Trend Watch

 

 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website

Solliciteer nu

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen