Op zoek naar kandidaten?
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?
Pas op voor oplichting! Meer info.
Door de uitstekende digitale infrastructuur is Nederland voor internationale bedrijven de toegangspoort naar Europa. Ook zien zij het land als de perfecte markt om nieuwe producten te testen. Daarom staat Nederland bij marketing-specialisten in de top 10 hotspots.
Nederland is een bewezen magneet voor buitenlandse marketing- en salesactiviteiten omdat het een perfect klimaat biedt om met succes mee te concurreren in Europa. Door het vennootschapsbelastingstelsel, de meertalige beroepsbevolking en niet te vergeten de uitstekende digitale infrastructuur is het een aantrekkelijke locatie voor multinationals. Volgens de Stichting Digitale Infrastructuur Nederland is het land hard op weg om de digitale toegangspoort naar Europa te worden.
Tegelijkertijd vinden bedrijven Nederland ook een perfecte proeftuin voor nieuwe producten en marketingstrategieën. Dit is een van de redenen dat een aantal bekende internationale bedrijven waaronder Abbot, Lux Research, Molex, Oracle, Verizon, VisualSonics, Dawn Food Products, National Premium en Equinix ook hun marketing- en salesactiviteiten in Nederland hebben gevestigd. En het is ook de reden dat Unilever zijn Europese Marketing & Innovatiehub in Rotterdam heeft gevestigd.
Het is dan ook geen verrassing dat Nederland bij marketeers met internationale ambities hoog op het verlanglijstje staat. Volgens een enquête van Michael Page geeft bijna een derde (33 procent) van de marketeers die bereid zijn om voor hun werk te verhuizen Nederland op als favoriete bestemming.
De afgelopen tien jaar werd belevenismarketing gezien als een van de hoekstenen van succesvolle marketingcampagnes voor een aantal opvallende bestemmingen. Volgens een recent onderzoek zijn de budgetten voor belevenismarketing in het Verenigd Koninkrijk hoger dan algemene marketingbestedingen. Vorig jaar stegen marketingbudgetten in het VK naar verluidt bijna 10%. Door de felle concurrentie om potentiële klanten op sociale media is het steeds moeilijker geworden voor merken om nieuwe consumenten te bereiken. “Traditionele marketing kan de verdedigingsmechanismes van de gemiddelde mens steeds minder effectief doorbreken,” zegt Kerry Smith, oprichter van het Event Marketing Institute, in zakentijdschrift Forbes. “Persoonlijke interactie is de beste manier geworden om chemie te creëren, het brengt mensen en logistiek in een periode van één, twee of drie dagen samen.
Dankzij de toenemende populariteit van belevenismarketing is Spanje nu een van de belangrijkste marketingbestemmingen ter wereld geworden, voor zowel bedrijven als marketingspecialisten. Volgens een enquête van Michael Page onder meer dan 18.000 professionals wereldwijd vindt meer dan 40% van de marketingprofessionals die bereid zijn te verhuizen voor hun werk Spanje een ideale bestemming om hun carrièrekansen een boost te geven.
Barcelona scoort hoog op alle internationale lijsten van voorkeursbestemmingen voor evenementen: volgens de International Congress and Convention Association (ICCA) staat de Catalaanse hoofdstad op de tweede plaats, na Parijs en voor Madrid.
Een andere ontwikkeling waardoor Spanje een populaire bestemming is, is het uitbesteden van activiteiten gerelateerd aan bedrijfsprocessen. Veel bedrijven kunnen het inhuren van vaste marketingmedewerkers maar moeilijk verantwoorden, en het uitbesteden of “centraliseren” van diensten biedt een efficiënt alternatief.
Wereldwijd plukken veel landen de vruchten van deze nieuwe trend. Van de andere Europese landen is Ierland - wat op de 13e plaats staat in de lijst van aantrekkelijke bestemmingen voor marketeers - een van de belangrijkste locaties geworden voor klantenservicecentra. Enorme internationale merken als Google, Facebook, LinkedIn en Microsoft hebben allen een hoofdkantoor in Dublin.
Oost-Europese landen zoals Polen, Roemenië en Bulgarije, en landen in Azië waaronder India en de Filipijnen, zijn van oudsher aantrekkelijke locaties voor het uitbesteden van marketingactiviteiten. Maar het Iberische schiereiland, met zijn lange traditie van toerisme en de steeds levendiger nationale economie na de financiële crisis van 2007-8, trekt buitenlandse kandidaten van hoge kwaliteit.
Voor Trend Watch ondervroeg PageGroup wereldwijd 18.352 werkzoekenden die zich tijdens het derde kwartaal van 2017 op onze Michael Page en Page Personnel websites hadden aangemeld.
Van de 1.496 marketingprofessionals die aan het onderzoek meededen, was 64% bereid om te verhuizen voor de kans op een baan, een beter salaris of een andere levensstijl.