Elke dag plaatsen we volop vacatures voor vaste banen, tijdelijke contracten en interim opdrachten in Nederland.
Ons rapport, “De Verwachtingskloof”, onthult de grootste uitdagingen voor bedrijven bij het aantrekken en behouden van toptalent.
PageGroup verandert levens en geeft je de kans om het beste uit jezelf te halen.
We staan klaar om al je vragen te beantwoorden.
In de 30 jaar dat de Nederlandse multinational AkzoNobel en PageGroup nu hebben samengewerkt, was de enige constante voortdurende verandering. Zowel bedrijven als potentiële kandidaten moeten zich daarom voortdurend kunnen aanpassen. "De functies die nieuwkomers in de toekomst zullen vervullen, bestaan nu nog niet."
Het zijn woelige tijden voor het internationale bedrijfsleven. Het onverwachte resultaat van het Brexit-referendum en de verkiezing van Donald Trump in de Verenigde Staten zijn maar enkele voorbeelden van hoe het politieke en economische landschap van de ene op de andere dag kan veranderen. In een geglobaliseerde wereld, waarin alle economische activiteiten met elkaar verbonden zijn, moeten ondernemingen voldoende wendbaar zijn om te kunnen omgaan met plotse omwentelingen, en hun personeelsbeleid daarop aanpassen.
Uniform HR-beleid
Dat is precies wat AkzoNobel de afgelopen jaren heeft gedaan: vroeger had elke business unit zijn eigen HR-beleid en aanverwante processen en systemen. "Er bestonden tal van verschillende manieren om in essentie hetzelfde te doen," zegt Ruth Saunders, Global Head Talent Acquisition bij AkzoNobel. "De afgelopen jaren zijn we geëvolueerd naar een efficiëntere, standaard wereldwijde aanpak."
"Daardoor kunnen we een betere dienstverlening bieden aan de lokale managers die samenwerken met HR," zegt Ruth. "Om een voorbeeld te geven: als organisatie hebben we wereldwijde richtlijnen opgesteld met betrekking tot leiderschap. Daarmee stellen we managers in staat om uit te groeien tot de best mogelijke leiders en rolmodellen, en bieden we hen een kader om hun team zo goed mogelijk aan te sturen. Managers hanteren nu wereldwijd dezelfde aanpak en gebruiken dezelfde terminologie, wat interne mobiliteit makkelijker maakt. Zo is het bijvoorbeeld veel makkelijker om managers van het ene naar het andere land over te plaatsen.”
Klantenbenadering
In het nieuwe HR-model van AkzoNobel wordt onder andere de nadruk gelegd op de werving van nieuw talent. "De manier waarop kandidaten een nieuwe baan zoeken is de afgelopen jaren compleet veranderd," zegt Ruth. "De wijze waarop de nieuwe generatie een potentiële nieuwe werkgever benadert, lijkt veel op de manier waarop klanten beslissen om een nieuw product te kopen. Ze bekijken websites, zoals Glassdoor en Indeed, voor beoordelingen over het bedrijf. Organisaties moeten zich daar bewust van zijn. Bedrijven die nieuwe talenten willen aanwerven moeten hun werkwijze hieraan aanpassen. Ook moeten ze er rekening mee houden dat kandidaten vaak veel makkelijker naar een andere land verhuizen voor hun werk. Hierdoor hebben zowel kandidaten als organisaties veel meer mogelijkheden."
Omgaan met veranderingen
Daarnaast worden er andere eisen aan kandidaten gesteld. "De technologie evolueert voortdurend, met als gevolg dat de meeste kandidaten binnen vijf jaar een functie hebben, die nu nog niet eens bestaat," zegt Ruth. "Dus moet je uitkijken naar kandidaten die wendbaar genoeg zijn om met verandering te kunnen omgaan. Ze moeten in staat zijn om gedurende hun volledige loopbaan te blijven leren en zich aan te passen aan nieuwe situaties. De uitdaging bestaat erin om mensen te selecteren die het potentieel hebben om te blijven groeien."
Een recruiter zoals PageGroup speelt daarbij een belangrijke rol, zegt Ruth: "Onze relatie met PageGroup is door de jaren heen geëvolueerd. In het verleden werkten we vooral samen om vacatures in het algemeen te vervullen; nu is de samenwerking gericht op het vinden van de juiste kandidaten voor specifieke gespecialiseerde functies. In die niches beschikken ze vaak over een veel beter netwerk dan wij. Wat dat betreft zullen recruiters zoals PageGroup altijd een belangrijke rol spelen in onze wervingsstrategie."
Op zoek naar goede kandidaten? Geef hier je vacture op.
Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?
Vind de beste vacatures op onze website
Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.